Thursday, June 7, 2007

خلیج پارس

خلیج فارس (پارس) نامی است به جای مانده از کهن­ترین منابع که از سده­های پیش از میلاد سر برآورده است، و با پارس و فارس - نام سرزمین ملت ایران - گره خورده است.قدمت خلیج فارس با همین نام، چندان دیرینه است که عده­ای معتقدند خلیج فارس گهواره­ی تمدن عالم یا خاستگاه نوع بشر است. چراکه ساکنان باستانی این منطقه، نخستین انسان­هایی بودند که روش دریانوردی را آموخته و کشتی اختراع کرده و شرق و غرب را به یکدیگر پیوند داده­اند.
دریانوردی ایرانیان در خلیج فارس، قریب پانسد سال پیش از میلاد مسیح و در دوران سلطنت داریوش اول هخامنشی آغاز شد. داریوش بزرگ، نخستین ناوگان دریایی جهان را به وجود آورد. کشتی­های او طول رودخانه­ی سند را تا کرانه­های اقیانوس هند و دریای عمان و خلیج فارس پیمودند، و سپس شبه جزیره­ی عربستان را دور زده و تا انتهای دریای سرخ کنونی رسیدند.
در کتیبه­ای که در محل این کانال (کانال سوئز کنونی) به دست آمده نوشته شده است :
«من پارسی هستم. از پارس مصر را گشودم. من فرمان کندن این تـُرعه (کانال) را داده­ام از رودی که از مصر روان است به دریایی که از پارس می­آید پس این جوی کنده شد چنان که فرمان داده­ام و ناوها می­آیند از مصر از این آبراه به پارس، چنان که خواست من بود.» و این نخستین مدرک مکتوب بجا مانده درباره­ی خلیج فارس است. برداشت نوشتارها ازپایگاه پژوهشی اریابوم

No comments: