جشن خردادگان خجسته باد
خرداد روز از خردادماه برابر با ششم خرداد در گاهشماری ایرانیجشنی در ستایش و گرامیداشت «خرداد»(= خورداد) که در اوستایی «هَئوروَتات»(haurvatat) و در پهلوی «خُردات» خوانده میشود و به مانک رسایی و تندرستی و کمال و نام یکی از هفت امشاسپند است. واژهی اوستایی «هئوروتات» در سانسکریت و در ودا نیز به صورت «سَئوروَتات» آمده است.و «کوشیار اصفهانی» آن را «عید البقر» نوشته است.خورداد (= خرداد) امشاسپند نگاهبانی آبها، نهرها و دریاها است و مظهری است از مفهوم نجات بشر و از آنجا که پارهای از مراحل آفرینش، مانند آب و گیاه به گونهی طبیعی جفتاند، همواره در متون کهن همراه با امرداد، امشاسپند نگاهبان گیاه آورده میشود.پیشکش این دو امشاسپند ثروت و رمه (چهار پایان) است، به گونهای که این دو، نمایندهی آرمانهای نیرومندی، سر چشمهی زندگی و رویش هستند.هماوردان خاص آنها، دیوان «گرسنگی» و «تشنگی»اند و همکاران خرداد نیز، ایزد «تیشتر» و «باد» و «فروهر پرهیزکاران» هستند.در باور ایرانیان، خرداد در هنگام حملهی اهریمن، آب را به یاری فروهرها میستاند، به باد میسپارد و باد آن را با شتاب به سوی کشورها میبرد و به وسیلهی ابر میباراند.در نامگذاری ماهها، خرداد و امرداد در دو طرف ماهی هستند که نماد آن «تیر» یا «تیشتر» است و تیشتر ایزد باران است.در بُـندهشن (Bundahisn (=آغاز آفرینش))، یکی از کتابهای پهلوی که بر اساس ترجمهها و تفسیرهای اوستا تدوین یافته و در بردارندهی اسطورههای مربوط به آفرینش، تاریخ اساطیری و واقعی ایرانیان، جغرافیای اساطیری و حتی نجوم و ستاره شناسی است، دربارهی این امشاسپند آمده است :«... خورداد سرور سالها و ماهها و روزهاست ؛ [ و این ] از این روی است که او سرور همه است. او را آب مایملک دنیوی است. هستی، زایش و پرورش همهی موجودات جهان از آب است و زمین را نیز آبادانی از اوست. چون اندرسال، [ اگر ] نیک شاید زیستن، به سبب خرداد است ... او که آب را رامش بخشد یا بیازارد، آن گاه، خورداد [ از او ] آسوده یا آزرده بود. او را همکار،باد و فروردین است. يكشنبه، 6 خرداد، 1386 - يک اهورايی
خرداد روز از خردادماه برابر با ششم خرداد در گاهشماری ایرانیجشنی در ستایش و گرامیداشت «خرداد»(= خورداد) که در اوستایی «هَئوروَتات»(haurvatat) و در پهلوی «خُردات» خوانده میشود و به مانک رسایی و تندرستی و کمال و نام یکی از هفت امشاسپند است. واژهی اوستایی «هئوروتات» در سانسکریت و در ودا نیز به صورت «سَئوروَتات» آمده است.و «کوشیار اصفهانی» آن را «عید البقر» نوشته است.خورداد (= خرداد) امشاسپند نگاهبانی آبها، نهرها و دریاها است و مظهری است از مفهوم نجات بشر و از آنجا که پارهای از مراحل آفرینش، مانند آب و گیاه به گونهی طبیعی جفتاند، همواره در متون کهن همراه با امرداد، امشاسپند نگاهبان گیاه آورده میشود.پیشکش این دو امشاسپند ثروت و رمه (چهار پایان) است، به گونهای که این دو، نمایندهی آرمانهای نیرومندی، سر چشمهی زندگی و رویش هستند.هماوردان خاص آنها، دیوان «گرسنگی» و «تشنگی»اند و همکاران خرداد نیز، ایزد «تیشتر» و «باد» و «فروهر پرهیزکاران» هستند.در باور ایرانیان، خرداد در هنگام حملهی اهریمن، آب را به یاری فروهرها میستاند، به باد میسپارد و باد آن را با شتاب به سوی کشورها میبرد و به وسیلهی ابر میباراند.در نامگذاری ماهها، خرداد و امرداد در دو طرف ماهی هستند که نماد آن «تیر» یا «تیشتر» است و تیشتر ایزد باران است.در بُـندهشن (Bundahisn (=آغاز آفرینش))، یکی از کتابهای پهلوی که بر اساس ترجمهها و تفسیرهای اوستا تدوین یافته و در بردارندهی اسطورههای مربوط به آفرینش، تاریخ اساطیری و واقعی ایرانیان، جغرافیای اساطیری و حتی نجوم و ستاره شناسی است، دربارهی این امشاسپند آمده است :«... خورداد سرور سالها و ماهها و روزهاست ؛ [ و این ] از این روی است که او سرور همه است. او را آب مایملک دنیوی است. هستی، زایش و پرورش همهی موجودات جهان از آب است و زمین را نیز آبادانی از اوست. چون اندرسال، [ اگر ] نیک شاید زیستن، به سبب خرداد است ... او که آب را رامش بخشد یا بیازارد، آن گاه، خورداد [ از او ] آسوده یا آزرده بود. او را همکار،باد و فروردین است. يكشنبه، 6 خرداد، 1386 - يک اهورايی
No comments:
Post a Comment